https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/12/10/aivot-ovat-viisaat-ne-ajavat-itsensa-burnoutiin-jos-stressi-jatkuu-liian
TEORIAA JA OHJEITA
Tyyli on vaikutelma, joka syntyy tekstissä käytetyistä ilmaisutavoista. Se on tekijälle tai aikakaudelle tai tekstilajille tyypillinen ilmaisutapa, jota leimaavat tietyt toistuvat rakenteen ja kielen ominaispiirteet. Sävy on tekijän äänen väri, suhtautumistapa, asennoitumistapa: miten tekijä suhtautuu vastaanottajaan, asiaan, itseensä.
Tyyliä (ja kieltä) tutkitaan koko tekstin tasolla, virketasolla, lauseketasolla, sanatasolla, äännetasolla.
Katso Särmä-oppikirjan ohjeet s. 384-393, erityisesti 393. Sivun 393 ohjeet ovat täydennettynä alla.
Aseta aluksi teksti yhteyteensä:
Kuka on tekijä, mikä on tekstilaji, mikä on aihe, mikä on tavoite, mikä on kohderyhmä?
Mikä on julkaisuaika ja -paikka, keitä tilanteessa on mukana?
Luonnehdi tyyliä/kieltä yleisesti
Onko kieli normaalia vai kohosteista?
Mitä kielimuotoa käytetään? Onko kieli yleiskieltä vai puhekieltä, murretta, slangia, ammattikieltä, erityiskieltä?
Kuvaillaanko, kerrotaanko, kehotetaanko, eritelläänkö, pohditaanko, otetaanko kantaa?
Mikä on kirjoittajan/puhujan/kertojan rooli? Tuoko hän itsensä näkyviin vai pysytteleekö taustalla, tuleeko lähelle vastaanottajaa?(subjektiivinen vai objektiivinen)
Tutki tyyliä tarkemmin eri tasoilla
Koko tekstin taso, rakenne, rytmi :
Tee huomioita tyylistä tekstin kaikilla tasoilla, myös otsikosta, kappaleista, kuvista, kuvateksteistä.
Mistä osista teksti koostuu? Huomioi myös asettelu ja ulkoasu. Miten rytmi vaihtelee: Onko ilmaisu tiivistä vai polveilevaa? Miten tekstityypit/kerrontamuodot vaikuttavat: pysähteleekö teksti vai eteneekö nopeasti? Toistetaanko jotain? Miten tauotetaan ja käytetään välimerkkejä?
Millainen on sävy? Totinen, humoristinen, sarkastinen, kärjistävä jne.
Mistä osista teksti koostuu? Huomioi myös asettelu ja ulkoasu. Miten rytmi vaihtelee: Onko ilmaisu tiivistä vai polveilevaa? Miten tekstityypit/kerrontamuodot vaikuttavat: pysähteleekö teksti vai eteneekö nopeasti? Toistetaanko jotain? Miten tauotetaan ja käytetään välimerkkejä?
Millainen on sävy? Totinen, humoristinen, sarkastinen, kärjistävä jne.
Mikä vaikutus osilla on kokonaisuuteen?
Virketaso ja lauseketaso:
Millaisia virkkeet ja lauseet ovat? Pää- ja sivulauseet, lauseenvastikkeet, vajaat virkkeeet, lausetyypit, sanajärjestys
Sanataso, sanavalinnat:
Mitkä sanat kiinnittävät huomiota?
Mihin aihepiireihin sanat liittyvät?
Mitä sanaluokkia käytetään? Millaisia verbimuotoja käytetään?
Ovatko sanat abstraktisia vai konkreettisia, tuoreita vai kuluneita, kotoisia vai vierasperäisiä?
Mitä kielikuvia käytetään?
Onko toistoa, synonyymeja?
Miten otetaan kantaa? Mitä retorisia keinoja hyödynnetään? (esim. tunnevärittyneet ilmaisut, kärjistäminen)
Hyödyntääkö tekijä intertekstuaalisuutta?
Äännetaso:
Miten hyödynnetään esimerkiksi sointuisuuden keinoja?
Kun teet tyylistä havaintoja ja päätelmiä, ryhmittele ne ja todenna esimerkeillä. Tuo esille, miksi tyylivalinnat on tehty ja mikä vaikutus niillä on. Toimivatko tyylivallinnat halutulla tavalla, palvelevatko ne tarkoitustaan, tekijän tavoitetta? Ovatko tyylivalinnat tyypillisiä kyseisessä tilanteessa, foorumissa, kyseiselle tekstilajille?
MIETI PÄÄTELMILLESI JA HAVAINNOILLESI HYVÄ ETENEMISJÄRJESTYS! Kannattaa sijoittaa isoimmat, tärkeimmät päätelmät todentamisineen vastauksen aloituksen jälkeen.
MIETI PÄÄTELMILLESI JA HAVAINNOILLESI HYVÄ ETENEMISJÄRJESTYS! Kannattaa sijoittaa isoimmat, tärkeimmät päätelmät todentamisineen vastauksen aloituksen jälkeen.
Kun tutkit tyyliä, voit tulle seuraaviin johtopäätöksiin, päätelmiin (jotka tietenkin pitää perustella, todentaa tekstin avulla selittämällä, antamalla esimerkkejä tai lainauksia):
Tyyli voi olla
odotuksenmukaista – yllättävää, kohosteista
tunteikasta -asiallista
tuoretta - kulunutta
arkista - juhlavaa
muodollista - epämuodollista
leikillistä, humoristista - vakavaa
subjektiivista - objektiivista
runsas, polveileva - niukka, lakoninen
runsas, polveileva - niukka, lakoninen
tekstilajisidonnaista - sitä rikkovaa
kurssivihkossa s. 3 on myös tyyliä kuvailevia adjektiiveja: vuolas, rönsyilevä, ytimekäs, alatyylinen, ylätyylinen, värikäs, tunteellinen
kurssivihkossa s. 3 on myös tyyliä kuvailevia adjektiiveja: vuolas, rönsyilevä, ytimekäs, alatyylinen, ylätyylinen, värikäs, tunteellinen
Realistinen = arkitodellisuuden tarkkaa kuvausta
Romanttinen tai estetisoiva = tunteita, esteettisiä elämyksiä, sisäistä todellisuutta korostava
Naturalistinen= rumaan ja vastenmieliseen huomion kohdistava, äärirealistinen
Dekoratiivinen= koristeellinen, maalaileva
Pohdiskeleva, poleeminen, juhlallinen, parodinen, humoristinen, ironinen, sarkastinen
Arkinen, epämuodollinen: lyhyet lauseet, yksinkertaiset rakenteet, arkinen sanasto, puhekieltä, konkreettisia sanoja, sävy voi vaihdella, olettaa lukijan läheiseksi, tuo itsensä esille, ystävien ja tuttujen kesken
Muodollinen, asiatyyli: pitkät lauseet, virkkeet, laaja sanasto, erikoissanastoakin, abstraktisia sanoja, vakava sävy, ei luo läheistä suhdetta lukijaan, ei tuo itseään esille, ammatti- ja asiantuntijakieltä
Erilaisia tehtävätyyppejä:
Voit joutua tutkimaan tyyliä ja sävyä suhteessa tavoitteeseen, tarkoitukseen, tilanteeseen, foorumiin, aikakauteen, vastaanottajaan, aiheeseen, käsittelytapaan, tekstilajiin, kirjoittajaan…
Suhteessa tavoitteeseen: Mikä on kirjoittajan ja tekstin tavoite? Tiedottaa, valistaa, vaikuttaa, taivutella, halventaa, pilkata, viihdyttää, huvittaa, tarjota elämyksiä, luoda taidetta… Missä ja miten tarkoitus näkyy? (tutki kieltä, ilmaisukeinoja)
Suhteessa tilanteeseen, tekstilajiin: tilanne ja tekstilaji vaikuttavat sävyn ja tyylin valintaan, sillä tekstilajeille ja tilanteille ovat kehittyneet omat sovitut käytänteensä (ns. tyylikonventiot). Yleensä teksti on tyyliltään ja sävyltään yhtenäinen (pakina on poikkeus). Miten teksti toteuttaa oman tekstilajinsa tai tilanteen edellyttämiä piirteitä? Mitä ne ovat? Miten tunnistat jonkin tekstin tietyn tekstilajin edustajaksi?
Suhteessa foorumiin: Mitä julkaisupaikka edellyttää tyyliltä ja sävyltä? Miten foorumin vaatimukset näkyvät tyylissä?
Suhteessa aikakauteen: Miten tekstissä näkyvät aikakauden, tyylisuunnan piirteet?
Suhteessa vastaanottajaan: Miten vastaanottaja on huomioitu tyyli- ja sävyvalinnoissa? Kenelle suunnattu tyylin ja sävyn perusteella?
Suhteessa aiheeseen: Miten kirjoittaja kirjoittaa aiheesta? Mitä tyyli- ja sävyvalintoja on tehnyt? (
Suhteessa kirjoittajaan (itseensä): Miten kirjoittajan minä näkyy? Onko esillä vai taustalla jne.?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.