OHJEITA
KIRJOITUSTAIDON KOKEESEEN (AINEISTOESSEESEEN)
Äidinkielen yo-kokeen kirjoitustaidon kokeessa tehtävänäsi on
tuottaa pohtiva tai kantaaottava teksti aineistojen pohjalta.
Aineistot
edustavat jotakin tiettyä aihepiiriä, joka liittyy oppiaineeseen tai lukion
yhteisiin aihekokonaisuuksiin (aktiivinen kansalaisuus, yrittäjyys ja työelämä
• hyvinvointi ja turvallisuus • kestävä elämäntapa ja globaali vastuu •
kulttuurien tuntemus ja kansainvälisyys • monilukutaito ja mediat • teknologia
ja yhteiskunta).
Aineistoja on tarjolla 6-8 ja sinun on käytettävä niistä vähintään
kahta.
Teemaan
(aihepiiriin) liittyviä aiheita on 5-7, valitset niistä yhden
ja kirjoitat esseesi. Rajaat itse näkökulmasi tarkemmin, mutta muistat
kuitenkin valitsemasi aiheen antaman näkökulman.
Lähtökohtana
aineistojen hyödyntämisessä on, että esseesi lukija ei tunne aineistoja. Sinun
pitää siis tutustuttaa esseesi lukija aineistoihin. Tämä tapahtuu niin, että
viittaat aineistoihin, selostat niitä ja välillä lainaat suoraan.
Ensimmäisessä viittauksessa annat aineistosta perustiedot: tekijän, otsikon,
aiheen tai tekstilajin ja julkaisuajan. Myöhemmin voit viitata tiiviimmin.
Esseesi
on vuoropuhelua aineistojen kanssa. Omaa sanottavaa on oltava riittävästi. Pituussuositus
on
noin 6000 merkkiä.
POHJUSTA ENSIN
-Pura ensin tehtävänanto: Mikä on kirjoitettavan
esseen aihepiiri, teema? Mitä
aiheita (tarkennettuja tehtävänantoja, lähestymistapoja) on tarjolla?
Mitä aineistoja on tarjolla?
-Valitse sellainen tehtävänanto, josta sinulla on paljon sanottavaa. Ideoi ensin ikään kuin otsikkoesseenä ilman aineistoja.
-Valitse sellainen tehtävänanto, josta sinulla on paljon sanottavaa. Ideoi ensin ikään kuin otsikkoesseenä ilman aineistoja.
-Silmäile
aineistot läpi. Lue ne sitten kokonaan.
-Valitse aiheeseesi sopivat aineistot.
-Tee
muistiinpanoja valitsemistasi aineistoista yksi aineisto kerrallaan: Kuka
kirjoittaa, minkä tekstin, missä ja milloin? Yritä tiivistää kirjoittajan tai
tekstissä äänessä olijan keskeinen ajatus/näkökulma aiheesta. Mitä muita
ajatuksia kirjoittaja esittää? Mitä esimerkkejä, perusteluja hän antaa? Tuo
rinnalle omia ajatuksiasi, kokemuksiasi, näkemyksiäsi. Ne voivat tuoda uuden
näkökulman, tukea kirjottajan ajatuksia, kumota kirjoittajan ajatuksia.
-Kun olet
käynyt valitsemasi aineistot läpi ja hahmotellut muistiinpanoihisi myös omat
ajatuksesi, suunnittele varsinaisen esseesi etenemisjärjestys.
KIRJOITA ESSEESI
-Kirjoita
esseesi hyvällä yleiskielellä. Anna esseellesi otsikko ja laita tehtävännumero otsikon eteen. Esseesi koostuu
omasta näkökulmastasi ja asioista, jotka nostat esille aineistoista. Esseesi on
vuoropuhelua aineistojen kanssa, mutta tärkeintä on oma pohtiva tai
kantaaottava näkökulmasi. Huolehdi siitä, että käytät aineistoja riittävästi ja että ensimmäinen aineiston käyttö ei ole liian "kaukana" aloituksesta. Aineistojen käyttäminen ei saa jäädä irrallisiksi huomioiksi.
-Lopuksi tarkista esseesi. Lue se läpi: Noudatitko tehtävänantoa? Käytitkö aineistoja tarkoituksenmukaisesti? Ovatko viittaukset kunnossa? Onko omaa sanottavaa tarpeeksi? Muistitko kappalejaon? Onko kieliasu kunnossa?
-Lopuksi tarkista esseesi. Lue se läpi: Noudatitko tehtävänantoa? Käytitkö aineistoja tarkoituksenmukaisesti? Ovatko viittaukset kunnossa? Onko omaa sanottavaa tarpeeksi? Muistitko kappalejaon? Onko kieliasu kunnossa?
ESIMERKKEJÄ
VIITTAUSTAVOISTA
Katso, miten aineistoon viitataan ensimmäisellä kerralla, kun
aineistoa käsitellään, ja miten myöhemmin. Ensimmäisellä kerralla viittaus on perusteellinen. Myöhemmin viitataan esimerkiksi kirjoittajan tai äänessä olijan koko nimellä tai sukunimellä tai esim. "kolumnisti", "kirjoittaja", mutta ei pelkällä etunimellä. Vaihtele viittaustapoja. Kun viittaat aineistoon, käytä preesensiä. Esimerkissä viittaukset on
lihavoitu. Kun sinä kirjoitat tekstiä, älä lihavoi.
Voit aloittaa esseesi niin sanotulla suoralla viittauksella aineistoihin tai kirjoittamalla ensin jonkin oman näkemyksen, havainnon, kokemuksen. Esimerkissäni aloitan omalla kokemuksella.
Voit aloittaa esseesi niin sanotulla suoralla viittauksella aineistoihin tai kirjoittamalla ensin jonkin oman näkemyksen, havainnon, kokemuksen. Esimerkissäni aloitan omalla kokemuksella.
3. Kiroilu - kotoa
opittu tapa
Tänä
vuonna tein lupauksen, että yritän vähentää kiroilemista. Toistaiseksi en ole
onnistunut. Joskus kiroilu helpottaa oloa, mutta useimmiten se on ilmaisun
köyhyyttä. Monien mielestä kiroileminen on huonoa käytöstä.
Ehkä
minun ei kuitenkaan tarvitsisi tuntea syyllisyyttä kiroilustani, sillä
suomalaiset ovat kiroilleet aina. Jari Järvelä
kertoo kolumnissaan Tutisevat utareet!
Kristuksen mopo! (Etelä-Suomen Sanomat 16.1.2016) kiroilun
historiasta ja toteaa, että suomen kielessä on
maailman rikkain kirosanavarasto. Hän antaa esimerkkejä siitä, kuinka eri
aikoina kiroilu on ollut väylä tunteenpurkauksiin, tabujen rikkomiseen ja jopa
solvaamiseen. Järvelä on kuitenkin väsynyt vallitsevaan v-tyyliin ja ehdottaa sen
tilalle
uudenlaisia,
luovempia kirosanoja. Myös suomen kielen opettaja Eva Sundgrenin
mielestä kiroilu on kokenut inflaation ja
muuttunut arkipäiväiseksi puhetavaksi. Sundgren
onkin tiivistänyt näkemyksensä jo Helsingin Sanomissa 20.11.2017
julkaistun yleisönosastokirjoituksensa
otsikossa Kiroileminen on huonoa käytöstä.
Minäkin
olen väsynyt kiroilemiseen, mutta miksi jatkan sitä. Mistä olen oppinut
kiroilemisen? Ainakin osittain vastaus löytyy Ari
Kinnarin
pääkirjoituksesta Kuka ####### opetti lapseni kiroilemaan? (HS 5.11.2016)
Kinnarin mukaan vanhemmilla,
idoleilla, esikuvilla ja heidän
esimerkillään on voimaa. Nuoret ottavat mallia vanhemmistaan ja esikuvistaan. Kinnari
toteaa:
”Kiroilun approbatur opiskellaan kotona. Lähisukulaisilta saa perusteet
voimasanojen käytölle, ja yleensä isä toimii lehtorin.” Olen havainnut saman,
mutta sillä erolla, että meillä ”lehtori” oli äiti.
Kinnarin
mukaan lapset
ja nuoret saavat lisäoppia kiroiluun koulussa välitunneilla. Myös harrastukset
ja netti opettavat. Valitettavasti asia on totta ainakin koulun kohdalla. Kun
kulkee välitunneilla koulun käytävillä, erityisesti v-sanaa kuulee tuon tuosta.
Kinnari ei
oikein usko siihen, että kiroilua voisi vähentää. Hän on pahoillaan erityisesti
siitä, että urheilussa kiroilu on hiljaisesti hyväksytty käytäntö, vaikka
urheiluseurat antavatkin ohjeita asiallisesta kielenkäytöstä.
Minun
kiroiluni liittyy tiettyihin tilanteisiin: kun olen väsynyt ja asiat takkuavat,
kirosana lipsahtaa helposti. Samoin käy, kun on kiire. Yhdessä suhteessa
sentään olen hyvätapainen: en kohdista kiroiluani muihin, en syyllisty
solvaamiseen.
Jatka--
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.